De reis is begonnen! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Sanne Kleijn - WaarBenJij.nu De reis is begonnen! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Sanne Kleijn - WaarBenJij.nu

De reis is begonnen!

Door: Sanne de Kleijn

Blijf op de hoogte en volg Sanne

24 Juli 2013 | Australië, Cairns

En daar gingen we dan, op 8 juli om 7:45 naar de Greyhound in Cairns. Een super leuke laatste avond gehad in Gilligan’s.. We zijn uitgeweest en hebben goodbyefilmpjes opgenomen met allemaal vrienden en mensen die we kenden. Daarna nog met de 3 germans en een engelse waar we de laatste paar weken heel close mee waren geworden, gechillt op de kamer.

S’ochtends was het een drama om afscheid te nemen van iedereen.. Kenny, Conan en Grace en Amy waren op dat moment aan het werk en iedereen was er verdrietig.. Het is zo’n raar idee als je ergens 5 maanden gewoond heb en daar waarschijnlijk nooit meer terug komt.. Nieke liep met ons mee naar de greyhound en daar gingen we dan. Op naar Magnatic Island.

De greyhound stopte in Townsville en we moesten een ferry nemen naar Magnatic Island. De boot ging erg hard en we werden er redelijk misselijk van. Toevallig zat Saiga, dat is een stagaire die bij Nomads gewerkt heeft ook in dezelfde greyhound op naar Magnatic Island. Dus op Magnatic Island hebben we veel tijd met haar doorgebracht. We sliepen in het Base hostel en er waren allemaal kleine bungalowtjes met hostelkamers erin. Onze kamer was niet erg schoon en het zag er totaal niet gezellig uit.. We voelde ons allebei al erg verdrietig omdat we Gilligan’s al meteen miste, maar dit maakte het er niet makkelijker op. S’avonds zijn we naar de bar geweest en hebben we wat mensen leren kennen dus dat was wel gezellig..

Verder zijn we op Magnatic Island naar een koala resort geweest. Je kreeg een rondleiding en mocht ongeveer alle dieren vasthouden die je maar wilde. We hebben de meest rare reptielen op onze hoofd gehad en zelfs een schildpad, krokodil en slang mogen vasthouden.
Daarna zijn we naar Horshoe Bay gegaan en hebben we daar wat gegeten. Aan het eind van de middag hebben we de Fortswalk nog gedaan en een wilde koala zien zitten in een boom. Heel stoer, welcome to Australia!

De volgende dag hebben we lekker uitgeslapen en smiddags wallabees gevoerd. Wallabees zijn kleine kangaroes en erg tam. Er was zelfs een wallabee met een babywallabee in haar buidel. Heel schattig om te zien!
Daarna gingen we van Magnatic Island op naar Airlie Beach. We hebben daar 2 nachten geslapen en 2 hele leuke avonden wezen stappen. Airlie Beach is echt een hele gezellige stad met leuke mensen. We sliepen hier ook in Base en hadden zeer goede accommodatie vergeleken met Magnatic Island. We hadden een klein huisje met eigen keuken en badkamer erin en sliepen in een 4 persoonskamer. Alleen hadden ze ons maar 1 nacht ingeboekt in plaats van 2. Dus de volgende morgen kwamen ze vragen of we wilde uitchecken. Uiteindelijk uitgelegd dat we via Gilligan’s 2 nachten in zijn geboekt en het was geen probleem. We moesten alleen switchen van kamer. Dus hup koffers weer inpakken en op naar de volgende kamer.

Vanaf Airlie Beach ging een van onze grote trips beginnen: de Whitsundays! We gingen naar de haven in Airlie Beach en werden daar opgepikt door de crew. De naam van de boot was Avatar en het was een soort catamaran. De eerste dag was het weer wat minder maar de 2e dag hadden we een lekker zonnetje en soms wat wolkjes aan de lucht. We hebben op 2 plekken gesnorkeld. Dit was erg mooi want ondertussen werd er brood in het water gegooit dus daar kwamen hele grote vissen op af wat wij dus onderwater van heel dichtbij konden zien. S’avonds op de boot hadden ze ook lampen aan zodat andere boot ons konden zien. Een lamp scheen op het water en daar kwamen vissen op af. Captain Cook vertelde ons dat kleine vissen op worden gegeten door grotere vissen en uiteindelijk er zelfs dolfijnen kunnen komen kijken of er vis in de buurt is. Na het eten stonden we uit te kijken over het water en ineens zien we in de verte wat aan komen. Het was een dolfijn en hij kwam heel dichtbij de boot, super gaaf om te zien!

Verder zijn we nog naar Whithavenbeach geweest wat een van de mooiste stranden is van de wereld. Je kan daar je sieraden polijsten met het zand van het strand omdat het zo fijn is daar. De eerste dag op de boot hadden we spaghetti gegeten en de tweede dag mashpotato, vlees en groenten gegeten. Het was allemaal heel erg lekker! Anyway, de 3 daagse 2 nachten Whitsundays trip was het zeker waard en zeker aan te raden voor iedereen die naar australie gaat! We hebben super mooie dingen gezien.

Toen we terug kwamen in Airlie Beach hadden we nog een dag daar zonder accommodatie. We hebben wat kleren gewassen en een beetje gerelaxed. S’avonds hadden we een afterparty van de whitsundays met de hele groep. Om 11:45 s’avonds namen we de overnight bus naar Harvey Bay. We kwamen daar de volgende dag rond 3 uur smiddags aan dus het was een lange rit. We hadden uiteindelijk 2 uur vertraging opgelopen omdat de bus stuk was en we midden in de nacht moesten switchen van bus.

Uiteindelijk in Harvey Bay hadden we om 4 uur smiddags een briefing voor de 3 daagse Fraser Island trip die de volgende dag van start zou gaan. Wij hadden verwacht dat het eten en alles inclusief de trip was zoals bij Whitsundays. Maar dat was niet zo en we moesten zelf zorgen voor eten voor de 3 dagen. Uiteindelijk hadden we wat vlees gekocht voor op de bbq en we hadden het redelijk goed uitgerekend met eten voor alle dagen. Ook nog even 2 zakken goon gekocht om s’avonds rijkelijk van alle verschillende drankspelletjes te kunnen genieten!

En de volgende dag ging Fraser Island beginnen! Met Jeeps gingen we de Ferry op naar het eiland. Op Fraser Island zijn geen normale wegen te bekken en kun je dus ook alleen maar bereiken met een jeep. We zijn s’ochtends naar een lake geweest en hebben een rainforest walk gedaan. Daarna kwamen we aan op de populaire duinen in Fraser Island waar we heel veel foto’s hebben gemaakt. Ondanks dat het weer niet heel goed was hadden we de groep wel veel beter leren kennen en het was een geweldige groep met echte partygangers! We sliepen de eerste nacht in een kamp in de duinen. Daar gingen we ook barbequen en s’avonds drankspelletjes doen. Het was echt een vanouds camping gevoel daar.
De tweede dag gingen we sochtends vroeg verder rijden met de jeeps over de stranden. We zagen een dingo op het strand liggen en daarna zijn we door gereden naar Mahenoo Wreck. Dat zijn de overblijfselen van een heel groot schip. Vervolgens reden we een stuk door en zagen we een super grote gestrand walvis. Heel indrukwekkend om te zien. Smiddags gingen we bij een aantal picknicktafels onze lunch klaar maken en kwam er een hele grote lizzert aan die op zoek was naar eten. Veel foto’s van het beest gemaakt want het is een heel apart dier. Daarna zijn we door gereden naar de Champagne Pools. Dit zijn natuurlijke zwembaden waar telkens golven van de zee binnenkomen. Na de champagne pools zijn we naar een mooie rivier gegaan waar we veel foto’s gemaakt hebben en gezwommen hebben. Het was een hele mooie dag, strak blauwe lucht en lekker warm. We sliepen s’avonds een ‘een resort’ wat eigenlijk gewone hostelkamers waren maar het was erg gezellig. Weer lekker gebbqt en drankspelletjes gedaan.

De volgende dag hebben we nog een lake bezocht en zijn daarna terug gegaan naar Harvey Bay waar we nog een nacht accommodatie hadden. Een meisje van de groep was jarig dus we hebben met een groep van 10 mensen eten gekookt en haar verjaardag gevierd.

De dag daarna op naar Noosa met de greyhound. We sliepen in Flashpackers wat een erg goed hostel was. Een aantal mensen van de Fraser Island groep reisde ook naar Noosa, dus smiddags en s’avonds zijn we in hun hostel gaan koken en hebben we s’avonds nog een drankje gedaan.

Na een dagje Noosa gingen we naar Brisbane voor 1 nacht. Brisbane is een echte zakenstad. We zijn daar in een draaimolen geweest waar je uitkijk over Brisbane had. Ook zijn we nog een kunstmuseum binnengelopen en hebben daar rondgelopen. S’avonds in het hostel nog mensen tegen gekomen die we al eerder langs de oostkust ontmoet hadden en daar een drankje mee gedaan. S’avonds namen we de bus naar Surfers Paradise.
We hadden een pickup met een shuttlebusje vanaf de greyhound plaats. We werden heel gezellig ontvangen door een jongen en hij nodigde ons meteen uit voor een avondje stappen. We hadden dus turbo snel een douche genomen en zijn mee gaan stappen. De dag daarna hebben we op het strand gelegen en waren 2 germans naar Surfers Paradise gekomen van de Fraser Island groep. We gingen savonds met hun wat drinken en nog 2 andere mensen die we eerder ontmoet hadden kwamen ook langs om te drinken, het was een zeer geslaagde avond!

En vandaag zijn we aangekomen in Byron Bay. We slapen in een 8 persoonskamer en het is erg ruim en schoon dus een hele fijne kamer. Vandaag de was gedaan en wat boodschappen gedaan want ze hebben hier een aldi waar alles heel goedkoop is!

Verder blijven we nog 4 nachten in Byron Bay waarvan we 2 dagen surfles krijgen. De derde dag gaan we naar Nimbin wat een hippies stad blijkt te zijn. Daarna gaan we naar Sydney voor 5 nachten en hebben de blue mountains nog op het programma staan! And last but not least, Melbourne voor 5 nachten.. En dan komt het moment daar dat we na 6 en halve maand naar huis moeten gaan!

We hebben dus nog veel op het programma staan en de oostkust is onbeschrijfelijk mooi om te zien.

Ik zie jullie snel allemaal weer in Nederland!! xxxx

• 24 Juli 2013 - 16:53

Jacoline:

Wat goed om te lezen dat je het zo leuk hebt tijdens je reis. Je ziet de mooiste dingen die je hier in Holland niet zal terugvinden. Daarom goed in je op nemen zodat je het niet snel zal vergeten. Ik ben ook blij te horen dat al je kampeerervaring nu goed van pas komt. Je hebt het altijd goed gedaan in je eigen tentje en natuurlijk daarvoor bij ons in de tent. Je ziet maar nu is het handig om die ervaring te hebben. Kamperen is altijd super leuk. Nog even en wij gaan ook weer. Maar eerst gaan we wachten tot jij weer in het Leusdense bent. Hoe klein kan de wereld zijn als je daar bij toeval Dorine (van de AH) ontmoet. Heel leuk! (gelezen op FB, niet in je verslag) Geniet nog volop van de komende weken en wij staan zeker 10 augustus klaar om je op te wachten op Schiphol.
    Dikke kus XXXXX
    mama

• 26 Juli 2013 - 16:45

Ronald:

Gaaf te lezen wat je allemaal mee maakt, gewoon om jaloers op te worden.

Geniet nog van de laatste weken !

Ronald